Ať vás pohyb nebolí!

Ať vás pohyb nebolí!

Publikováno: 20.07.2018

Zobrazení: 5

Letní období přímo vybízí ke sportovním aktivitám – cyklistice, pěším túrám, projížďce na in-linech, vodním radovánkám, ale také zábavě s pořádným nádechem adrenalinu.

Mnozí z nás, kteří celé předchozí měsíce proseděli v kanceláři přikurtovaní k počítači, se do podobných aktivit vrhají s o to větším nadšením a energií. Málokdo si ale uvědomuje, že tělo, které bylo předtím navyklé spíš lenošit, se do akčního režimu přepíná jen velmi neochotně, a svou nelibost často dává najevo bolestí...

Na druhou stranu klouby pohyb potřebují, bez něj nemohou správně fungovat. Když se nehýbete, kloubní chrupavka strádá nedostatkem živin. Nemá totiž cévní zásobení a veškeré potřebné látky přijímá z kloubního mazu, který nasává doslova jako houba – ovšem pouze tehdy, pokud je kloub v pohybu. Jde tedy především o to, zvolit si přiměřený pohyb a také svůj vlastní, přirozený rytmus cvičení.

Začněte s něčím, co klouby příliš nezatíží
Pravidelný pohyb s sebou přináší celou řadu benefitů, a to nejen pro náš pohybový aparát. Kromě toho, že blahodárně ovlivňuje kondici našich kloubů, zlepšuje také náladu, odbourává úzkost a stres, podporuje dobrý spánek a pomáhá i při různých chronických onemocněních, jako je cukrovka, srdeční choroby apod.
Pokud nejste zvyklí se moc hýbat, zvolte pro začátek nějakou šetrnou aktivitu, při které se příjemně protáhnete, ale která nebude znamenat nadměrnou zátěž pro vaše klouby. Velmi vhodné jsou například procházky, severská chůze (nordic walking), jóga (která dokáže ulevit od revmatických bolestí), pilates, plavání nebo třeba aqua aerobik. Voda obecně kloubům nesmírně svědčí, protože je krásně odlehčí, takže ani lidé, kteří se potýkají s chronickými kloubními potížemi, nemusí na pohyb zcela rezignovat.

Před cvičením se vždy důkladně rozehřejte
K těmto aktivitám je vhodné zařadit alespoň dvakrát do týdne cvičení pro zvýšení síly (např. s využitím gymnastického míče) a dále cviky pro zlepšení rovnováhy (v tomto ohledu je vynikající pomůckou bosu – balanční podložka ve tvaru polokoule). Cvičení vám ale nesmí působit bolest (nikoli svalů, ale kloubů). V takovém případě je lepší dát si pauzu, nebo se poradit se svým lékařem či fyzioterapeutem. Mějte stále na paměti, že pohyb vám má přinášet především radost a ulevovat od bolesti.
Nezapomínejte ani na to, že před každou aktivitou je třeba klouby důkladně rozehřát. Uvolní se tím šlachy a rozproudí kloubní maz. Se ztuhlými klouby jde i cvičení pěkně ztuha a navíc riskujete bolest nebo poranění. Až budete někde v přírodě, zkuste si občas sundat boty. Chůze naboso dá vaší procházce úplně nový rozměr a prospěje hlavně vašim chodidlům a kotníkům, které jsou důležité pro vzpřímený postoj a celkovou stabilitu.

Chcete o své klouby pečovat opravdu komplexně? V lékárnách a na e-shopech jsou volně k dostání vysoce kvalitní doplňky stravy s obsahem kolagenu, glukosaminu či chondroitinu, což jsou základní stavební složky kloubní chrupavky a dalších pojivových tkání, obohacené navíc ještě o vitamin C, který přispívá ke správné tvorbě kolagenu pro správnou funkci kloubů.