Čekáte miminko? Doplňujte minerály!

Čekáte miminko? Doplňujte minerály!

Publikováno: 26.04.2018

Zobrazení: 110

Správná výživa ženy během těhotenství je velmi důležitá. Organismus má v tomto období zvýšené nároky na příjem živin, aby mohl zajistit nejen správný rozvoj děťátka, ale také zdraví matky. Základ jídelníčku by proto měla tvořit pestrá vyvážená strava s dostatečným množstvím vitaminů a minerálů.

Říká se, že těhotná žena by měla jíst to, na co má chuť, a neměla by se omezovat, ani co se týče množství, vždyť jí přece za dva. Odborníci jsou však jiného názoru. Zvýšení energetického příjmu je v těhotenství žádoucí o pouhých 15 procent. Získaný tuk se pak jen velmi obtížně shazuje a kilogramy navíc, které ženě zůstávají, představují zbytečné zdravotní riziko. Budoucí maminky by si také měly uvědomit, že období těhotenství v žádném případě není vhodnou dobou k razantním změnám stravovacích návyků včetně různých diet apod.
V jídelníčku by měly být v odpovídajícím poměru zastoupeny všechny složky potravy (bílkoviny, cukry, tuky), strava by měla být pestrá a chybět by neměly ani minerály. Které jsou ty nejdůležitější?

Vápník pro zdravé kosti

Těhotné ženy potřebují dostatečný přísun vápníku, který je potřebný pro zdravé kosti a zuby, ale i k podpoře buněčného dělení, správné srážlivosti krve, či dostatečné hladině energie. Je-li vápníku málo, organismu nezbývá nic jiného, než si ho vzít právě z kostí nebo zubů, což následně může vést nejen k horší kvalitě zubů, ale také k menší hustotě kostní hmoty. U dětí může extrémní deficit vápníku zapříčinit deformace páteře a končetin, a kromě jiného způsobit i předčasný porod. Vápník je důležitý také pro správnou funkci svalů, konkrétně se spolu s hořčíkem starají o svalovou kontrakci a relaxaci.
Přirozeným zdrojem vápníku jsou různá olejnatá semínka, jogurty, mléko, sýry, losos a sardinky, čočka a fazole, mandle, mák, syrovátka, některé druhy listové zeleniny (především špenát, kapusta a merlík bílý), rebarbora, tofu, fíky a nezralé sojové boby (edamame).

Hořčík pro svaly a nervy

Další minerál, který je pro těhulky přínosný. Hořčík je důležitý pro podporu správné činnost svalů (to, že vám chybí, poznáte i podle brnění či tuhnutí končetin). Přispívá k normální nervové činnosti, zajišťuje správný přenos nervových impulzů v těle.

K nejbohatším přírodním zásobárnám hořčíku patří banány, mandle, ořechy, sušené meruňky, datle, lněné semínko, červená čočka, kukuřice, fazole, zelené listové saláty, hovězí maso, treska, cizrna, pohanka, listový špenát a některé druhy minerálek.

Zinek pro řádnou imunitu

Zinek podporuje proces buněčného dělení a syntézu DNA, což jsou procesy aktivní zejména v těhotenství. Přispívá ke správné funkci imunitního systému, stavu kůže a plodnosti obou pohlaví. Zinek také pomáhá tělu správně využívat všechny makroživiny, které přijímáme, ať už se jedná o sacharidy, tuky či bílkoviny. Ovlivňuje i naši náladu, pohodu a koncentraci, stejně jako důležité projevy kognitivních funkcí. Jeho nedostatek se projevuje nejen zhoršeným stavem nehtů, vlasů a kůže, ale i podrážděností.

Zinek se nachází hlavně v potravinách bohatých na bílkoviny, zejména v hovězím, vepřovém a drůbežím mase, vejcích a mořských plodech. Z dalších zdrojů jsou to obiloviny, fazole, sýry a ořechy – ty však poskytují zinek ve formě obtížněji přijatelné pro lidský organismus.

Chcete-li mít jistotu, že vám ani vašemu miminku během těhotenství nechybí žádné z těchto důležitých minerálů, využijte vysoce kvalitní doplňky stravy s obsahem vápníku a hořčíku v optimálním poměru, obohacené o vitaminy D a B6 a také zinek a měď, které jsou důležité pro normální imunitní systém. Tyto přípravky jsou volně k dostání v lékárnách či na e-shopech.

Multivitaminy mohou snižovat riziko předčasného porodu
26.08.2011

Multivitaminy mohou snižovat riziko předčasného porodu

U žen, které začaly užívat multivitaminové doplňky stravy v období krátce před početím, je podle výsledků nové studie menší riziko předčasného porodu.

Přečtěte si více
Zobrazení: 8
Užívání kyseliny listové před početím snižuje riziko nízké porodní hmotnosti novorozence
10.04.2009

Užívání kyseliny listové před početím snižuje riziko nízké porodní hmotnosti novorozence

Přísun kyseliny listové před otěhotněním může snižovat riziko nízké porodní hmotnosti novorozence.

Přečtěte si více
Zobrazení: 15
Vitaminy a minerální látky mohou snížit riziko vzniku ekzémů u dětí
04.02.2010

Vitaminy a minerální látky mohou snížit riziko vzniku ekzémů u dětí

Zvýšený příjem beta karotenu, vitaminu E, kyseliny listové a železa může snížit riziko atopické dermatitidy (AD) dle nové studie.

Přečtěte si více
Zobrazení: 136