Sportujete? Nezapomínejte na hořčík!

Sportujete? Nezapomínejte na hořčík!

Publikováno: 18.03.2018

Zobrazení: 207

Naše tělo ho potřebuje k tomu, aby správně fungovalo, a dvojnásob v případě, jestliže sportujete.

To se týká jak vrcholových, tak i rekreačních sportovců. Spotřeba tohoto minerálu během fyzické aktivity výrazně stoupá. Snížená hladina hořčíku představuje nejen horší výkonnost, ale také pomalejší regenerací po výkonu. Proto je zapotřebí tento prvek pravidelně doplňovat.

Hořčík snižuje míru únavy a vyčerpání, přispívá k elektrolytické rovnováze a normálnímu energetickému metabolismu, k dobrému stavu kostí a správné činnosti svalů. Jeho nedostatek se může projevit velmi citelně sníženou kondicí, mravenčením končetin, únavou, podrážděností a špatnou náladou. –.

Pečujte o svaly
Svaly na těle používáme při každém pohybu, a pro sportovce je důležitý nástroj k dosažení požadovaných výkonů. Pokud Vás zradí svalové funkce stěží doběhnete do cílové rovinky, nebo budete pokračovat ve fyzickém výkonu stejným tempem. Svalové kontrakce jsou z velké části řízeny tzv. elektrolytickou rovnováhou, kterou může narušit například dehydratace, špatné provádění cviků, či nedostatek těchto elektrolytů. Hořčík přispívá ke správné elektrolytické rovnováze a také podporuje správnou funkci svalů.

I srdce je sval
Aktivní sportovci jistě ocení tento minerál i z dalších důvodů. Hořčík je důležitý minerál také pro správné fungování nervové a soustavy, který nám umožňuje schopnost koncentrace a správný přenos vzruchů. Je rovněž důležitý pro psychologické funkce a dobrý psychický stav. Udržuje také v kondici kardiovaskulární systém, což je zejména pro sportovce velmi důležité, a preventivně chrání před vznikem křečových žil. A proto, že je tak důležitý pro funkci svalů, potřebuje ho i sval nejdůležitější, srdce.

Znáte přirozené zdroje hořčíku?
Jeho přirozeným zdrojem je rostlinná strava. Hořčík je totiž součástí chlorofylu, který obsahují zelené rostliny. Najdete ho především v banánech, ovesných vločkách, zelí, luštěninách, brokolici, špenátu, datlích, švestkách, citronech, grapefruitech, žluté kukuřici, jablkách, mandlích, sojových bobech, para ořeších, máku, jáhlách, tmavě zelené listové zelenině a různých semínkách. Hořčík se nachází také v pivních kvasnicích, vejcích a v plodech moře, jako jsou různé škeble a mušle.

Deficit lze řešit i doplňky stravy
Každý třetí Čech trpí nedostatkem hořčíku . Na vině je hlavně strava, jež je chudá na tento minerál, dále pak stres, který u mnoha lidí přerostl již do chronické podoby, ale také užívání různých léků nebo nevhodný poměr vápníku. Pokud tedy chcete sportovat zdravě a s ohledem na potřeby vašeho organismu, zařaďte kvalitní doplňky stravy s vyváženým poměrem hořčíku a vitaminu B6, který stejně jako hořčík přispívá ke snížení únavy a vyčerpání. Jsou volně k dostání v lékárnách a na e-shopech.

Hořčík a diabetes mellitus 2. typu
07.02.2011

Hořčík a diabetes mellitus 2. typu

Nízká hladina hořčíku může zhoršit příznaky diabetu 2. typu dalším ovlivněním hladiny inzulínu.

Přečtěte si více
Zobrazení: 612
Hořčík snižuje riziko náhlého srdečního selhání u žen
08.12.2010

Hořčík snižuje riziko náhlého srdečního selhání u žen

Zvýšený příjem potravin bohatých na hořčík je spojen se snížením rizika náhlé srdeční smrti.

Přečtěte si více
Zobrazení: 303
Nízká koncentrace hořčíku může zvýšit riziko mrtvice
10.12.2009

Nízká koncentrace hořčíku může zvýšit riziko mrtvice

Nízká hladina hořčíku může zvýšit riziko mrtvice o 25 %.

Přečtěte si více
Zobrazení: 85