Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!

Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!

Publikováno: 30.01.2018

Zobrazení: 955

Základem péče o klouby je zdravá výživa a pravidelný pohyb. Nejlépe takový, při kterém se vyvarujete prudkých a rychlých pohybů nebo nadměrné zátěže. Zkuste třeba nordic walking. Dá se provozovat i v zimě.

Jenom si to představte. Šlapete si spokojeně krajinou a bavíte se s kamarádkou, zatímco vám v těle pracuje 90 % svalů. Nebolí vás záda, volně se vám dýchá a stres jako by nikdy neexistoval. Nordic walking přispívá k psychické pohodě, odbourává napětí, posiluje imunitu a kromě toho prospívá i kloubům. Posiluje totiž okolní svaly, brání rozvoji kloubních deformit, zlepšuje výživu kloubní chrupavky a pomáhá ji udržovat v dobré kondici. Tento sport si navíc neklade žádné zvláštní nároky na fyzičku. Vyrazit ven s hůlkami mohou úplně všichni – sportovci i ti, kteří pohybu nikdy moc neholdovali, kardiaci, revmatici nebo lidé s nadváhou.

Zlepšuje pohyblivost a pomáhá hubnout

Používáte-li hůlky správným způsobem, zapojíte kromě nohou i celou horní polovinu těla. Zlepšíte si pohyblivost páteře, uvolníte krční, zádové a mezilopatkové svaly, posílíte oběhový systém a dýchací ústrojí a jako bonus spálíte o 50 % víc energie, než při běžné chůzi. Za hodinku tak můžete být lehčí až o 500 kcal, což vydá za jeden průměrný oběd (a právě nadváha bývá jednou z častých příčin toho, že nás bolí klouby). To vše ale pouze za předpokladu, že s hůlkami správně zacházíte. Není proto od věci absolvovat úvodní lekci s instruktorem, nebo aspoň zhlédnout návodná videa, která najdete na internetu.

Pozor na záměnu s trekingovými holemi

Kromě techniky je důležité pořídit si také vhodné hole. Řada lidí používá trekingové, které zbytečně přetěžují zádové svalstvo, nejdou pořádně zapíchnout do země a neposkytují potřebnou oporu. Jak je od sebe rozeznáte? Madlo je u walkingových holí štíhlé a dlouhé, kdežto u trekingových je tvarované na prsty. Poutko u holí určených pro nordic walking zajišťuje, že madlo zůstane ve stejném místě i v otevřené dlani, zatímco u trekingových vám z ní vyklouzne. Trekingové hole mají dole zakulacené špuntíky, walkingové hole zkosené gumové hroty.

Zvyšte příjem hořčíku a vitaminu C

V případě, že chcete o své klouby pečovat opravdu aktivně, obohaťte jídelníček o vitaminy a minerály, které podporují přirozenou produkci kolagenu v těle. Jedná se především o vitamin C. Pro kosti je zase důležitý dostatek hořčíku. Dobrým zdrojem hořčíku jsou banány, datle, sušené meruňky, ořechy a mandle, celozrnné pečivo, vařená čočka, mrkvová, pomerančová či grapefruitová šťáva, ale i hořká čokoláda. Nejvíc vitaminu C mají šípky, černý rybíz, kiwi a jahody, ze zeleniny červená paprika, křen a brokolice. Vhodnou volbou jsou rovněž doplňky stravy, které kromě vitaminu C obsahují také kolagen, glukosamin nebo chondroitin, což jsou základní stavební složky kloubní chrupavky a dalších pojivových tkání. Doplňky stravy s kloubní výživou zakoupíte volně v lékárnách nebo na e-shopu. 

Jak přežít zimu s bolavými klouby
24.02.2018

Jak přežít zimu s bolavými klouby

Zima je obávaným obdobím pro ty, kteří trpí revmatoidní artritidou. Bolesti kloubů se totiž během chladných měsíců mohou výrazně zhoršovat. Na vině je hlavně chlad a nedostatek pohybu.

Přečtěte si více
Zobrazení: 704
Jak si zregenerovat kolenní klouby
01.12.2015

Jak si zregenerovat kolenní klouby

Bolest kloubů se často objeví náhle, bez ohledu na věk. Onemocnění kloubů se vyskytuje nejčastěji v kloubech, které jsou vystaveny větší zátěži, jako jsou klouby kolenní nebo kyčelní. Kolenní kloub je nejsložitějším kloubem lidského těla a právem si zaslouží velkou péči, ať už v rámci prevence, po vzniku zranění, nebo chronických obtíží.

Přečtěte si více
Zobrazení: 3693
Co jíst, aby byly vaše klouby zdravé?
19.05.2021

Co jíst, aby byly vaše klouby zdravé?

Pokud nechcete, aby vás trápily problémy s klouby, zvolte pestrý jídelníček. Zařaďte vitamín C a doplňte kolagen. Se vším vám také pomohou doplňky stravy.

Přečtěte si více
Zobrazení: 22603