Utečte artróze, dokud je čas!

Utečte artróze, dokud je čas!

Publikováno: 26.12.2017

Zobrazení: 291

Pilulky na bolest nejsou dlouhodobým řešením. Raději změňte životní styl.

Tato nemoc postihuje prakticky všechny klouby. Zejména ty velké, jako jsou kolena, kyčle a ramena, ale i páteř nebo malé klouby na rukou. Pacientům komplikuje život bolestí a omezenou pohyblivostí.

Artróza se vyskytuje zvláště u lidí nad 50 let, ale klidně vás může potrápit už ve třiceti, nebo ještě dřív. U mladších ročníků jsou velmi často na vině nevhodně zvolené sporty, při kterých hrozí prudké nárazy, dopady a výskoky (squash, tenis, aerobik, fotbal, basketbal, volejbal apod.), ale také postupně narůstající nadváha. Příčinou budoucích problémů mohou být i zlomeniny kloubů či opakované drobné úrazy. 

Chrupavka jako ementál
Při artróze dochází k poškození chrupavky. Tato pojivová tkáň pokrývá konce kostí a vytváří výstelku kloubů, která zaručuje jejich plynulé a bezbolestné ohýbání. V počátečním stadiu se chrupavka stává méně pružnou a v původně hladkém povrchu dochází ke vzniku malých štěrbinek, které se časem prohlubují až ke kosti. Drobné úlomky chrupavky se poté uvolňují do kloubního prostoru a poškozují okolní vazy. Struktura chrupavky se mění a vytváří se kostní výrůstky (osteofyty).

Bolest a ranní ztuhlost
Jedním z prvních a neklamných příznaků artrózy je bolest kloubů při zátěži a také typická ranní ztuhlost. Jinými slovy, pacientům často trvá delší dobu, než se ráno rozhýbou a jsou schopni normálně fungovat. Tento problém se týká především kolenních kloubů, u kterých se pohyblivost obnoví většinou do 30 minut. Zánětlivé komplikace se mohou projevit také otokem, který vzniká při městnání tekutiny. V pokročilých stadiích artrózy se snižuje pohyblivost, což občas končí až deformací kloubu.

Další rizikové faktory
Ke vzniku a rozvoji artrózy může kromě už zmíněných příčin přispět i celá řada dalších věcí. Některé formy tzv. polyartikulární osteoartrózy (postihující více než čtyři klouby) jsou dědičné. Riziko nemoci stoupá v období klimakteria a dále u osob s hypermobilitou (zvýšený rozsah kloubní pohyblivosti nad běžnou fyziologickou normu). Artróza vás může s větší pravděpodobností potkat také v případě, že trpíte cukrovkou.

Pohyb a zdravý jídelníček
V počátečních stadiích vám lékař doporučí vhodný pohyb: plavání, krátké vycházky, jízdu na kole nebo izometrické posilování svalů – cvičení, při kterém se nemění délka svalů (svaly se nenatahují ani nezkracují), ale pouze jejich napětí. Důležitým režimovým opatřením je úprava jídelníčku. Především je třeba omezit nevhodné tuky a sladké potraviny, zařadit dostatek ovoce a zeleniny, ryby a drůbeží maso. Strava by měla obsahovat dostatek vitaminů, zejména C, E a D. Doporučuje se také vynechat brambory a ostatní lilkovité plodiny (rajčata, lilek). Obsažené alkaloidy totiž mohou kloubní potíže zhoršit. 

Péče o klouby
Naslouchejte svému tělu a sportuje s mírou, aniž byste klouby zatěžovali nevhodným pohybem. Vybírejte si také obuv s měkčí odpruženou podrážkou, která tlumí nárazy. Snažte se udržovat optimální váhu. Stravujte se zdravě a dopřejte kloubům dostatek živin. Kolagenní vlákna, která se přirozeně vyskytují v kloubní chrupavce, můžeme získávat i ze stravy. Stejně tak antioxidanty jako vitamin C, který přispívá k tvorbě kolagenu a tím podporuje funkci chrupavek a kostí. Komplexní výživa v podobě doplňků stravy obsahuje nejen tyto látky, ale i  glukosamin a chondroitin, které také můžeme najít v našem těle. V poslední době projevují odborníci zvýšený zájem i o bylinné extrakty, které přispívají ke zdraví kloubů a podporují jejich pružnost, ať už se jedná o vrbu bílou (Salix alba), kurkumu (Curcuma longa) či kadidlovník pilovitý (Boswellia serrata). 

Takovéto doplňky můžete volně zakoupit v lékárně nebo na e-shopu.

Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!
30.01.2018

Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!

Základem péče o klouby je zdravá výživa a pravidelný pohyb. Nejlépe takový, při kterém se vyvarujete prudkých a rychlých pohybů nebo nadměrné zátěže. Zkuste třeba nordic walking. Dá se provozovat i v zimě.

Přečtěte si více
Zobrazení: 951
Jak si zregenerovat kolenní klouby
01.12.2015

Jak si zregenerovat kolenní klouby

Bolest kloubů se často objeví náhle, bez ohledu na věk. Onemocnění kloubů se vyskytuje nejčastěji v kloubech, které jsou vystaveny větší zátěži, jako jsou klouby kolenní nebo kyčelní. Kolenní kloub je nejsložitějším kloubem lidského těla a právem si zaslouží velkou péči, ať už v rámci prevence, po vzniku zranění, nebo chronických obtíží.

Přečtěte si více
Zobrazení: 3682
Klouby
16.12.2015

Klouby

Pečujte o své klouby. Dbejte na zdravý životní styl, ale i na doplnění potřebných minerálů a vitamínů pomocí speciálních doplňků stravy, kosmetických a zdravotnických prostředků od renomovaného českého výrobce.

Přečtěte si více
Zobrazení: 353