Utečte artróze, dokud je čas!

Utečte artróze, dokud je čas!

Publikováno: 26.12.2017

Zobrazení: 436

Pilulky na bolest nejsou dlouhodobým řešením. Raději změňte životní styl.

Tato nemoc postihuje prakticky všechny klouby. Zejména ty velké, jako jsou kolena, kyčle a ramena, ale i páteř nebo malé klouby na rukou. Pacientům komplikuje život bolestí a omezenou pohyblivostí.

Artróza se vyskytuje zvláště u lidí nad 50 let, ale klidně vás může potrápit už ve třiceti, nebo ještě dřív. U mladších ročníků jsou velmi často na vině nevhodně zvolené sporty, při kterých hrozí prudké nárazy, dopady a výskoky (squash, tenis, aerobik, fotbal, basketbal, volejbal apod.), ale také postupně narůstající nadváha. Příčinou budoucích problémů mohou být i zlomeniny kloubů či opakované drobné úrazy. 

Chrupavka jako ementál
Při artróze dochází k poškození chrupavky. Tato pojivová tkáň pokrývá konce kostí a vytváří výstelku kloubů, která zaručuje jejich plynulé a bezbolestné ohýbání. V počátečním stadiu se chrupavka stává méně pružnou a v původně hladkém povrchu dochází ke vzniku malých štěrbinek, které se časem prohlubují až ke kosti. Drobné úlomky chrupavky se poté uvolňují do kloubního prostoru a poškozují okolní vazy. Struktura chrupavky se mění a vytváří se kostní výrůstky (osteofyty).

Bolest a ranní ztuhlost
Jedním z prvních a neklamných příznaků artrózy je bolest kloubů při zátěži a také typická ranní ztuhlost. Jinými slovy, pacientům často trvá delší dobu, než se ráno rozhýbou a jsou schopni normálně fungovat. Tento problém se týká především kolenních kloubů, u kterých se pohyblivost obnoví většinou do 30 minut. Zánětlivé komplikace se mohou projevit také otokem, který vzniká při městnání tekutiny. V pokročilých stadiích artrózy se snižuje pohyblivost, což občas končí až deformací kloubu.

Další rizikové faktory
Ke vzniku a rozvoji artrózy může kromě už zmíněných příčin přispět i celá řada dalších věcí. Některé formy tzv. polyartikulární osteoartrózy (postihující více než čtyři klouby) jsou dědičné. Riziko nemoci stoupá v období klimakteria a dále u osob s hypermobilitou (zvýšený rozsah kloubní pohyblivosti nad běžnou fyziologickou normu). Artróza vás může s větší pravděpodobností potkat také v případě, že trpíte cukrovkou.

Pohyb a zdravý jídelníček
V počátečních stadiích vám lékař doporučí vhodný pohyb: plavání, krátké vycházky, jízdu na kole nebo izometrické posilování svalů – cvičení, při kterém se nemění délka svalů (svaly se nenatahují ani nezkracují), ale pouze jejich napětí. Důležitým režimovým opatřením je úprava jídelníčku. Především je třeba omezit nevhodné tuky a sladké potraviny, zařadit dostatek ovoce a zeleniny, ryby a drůbeží maso. Strava by měla obsahovat dostatek vitaminů, zejména C, E a D. Doporučuje se také vynechat brambory a ostatní lilkovité plodiny (rajčata, lilek). Obsažené alkaloidy totiž mohou kloubní potíže zhoršit. 

Péče o klouby
Naslouchejte svému tělu a sportuje s mírou, aniž byste klouby zatěžovali nevhodným pohybem. Vybírejte si také obuv s měkčí odpruženou podrážkou, která tlumí nárazy. Snažte se udržovat optimální váhu. Stravujte se zdravě a dopřejte kloubům dostatek živin. Kolagenní vlákna, která se přirozeně vyskytují v kloubní chrupavce, můžeme získávat i ze stravy. Stejně tak antioxidanty jako vitamin C, který přispívá k tvorbě kolagenu a tím podporuje funkci chrupavek a kostí. Komplexní výživa v podobě doplňků stravy obsahuje nejen tyto látky, ale i  glukosamin a chondroitin, které také můžeme najít v našem těle. V poslední době projevují odborníci zvýšený zájem i o bylinné extrakty, které přispívají ke zdraví kloubů a podporují jejich pružnost, ať už se jedná o vrbu bílou (Salix alba), kurkumu (Curcuma longa) či kadidlovník pilovitý (Boswellia serrata). 

Takovéto doplňky můžete volně zakoupit v lékárně nebo na e-shopu.

Vhodný sport při bolavých kloubech? Zkuste nordic walking!
24.10.2022

Vhodný sport při bolavých kloubech? Zkuste nordic walking!

Za bolestmi kloubů se mohou skrývat různé příčiny. Nejčastěji však nadváha, nadměrná fyzická zátěž a věk. První známky opotřebení kloubů se mohou objevit už po třicítce, a proto o své klouby začněte pečovat ještě před tím, než se objeví první bolesti. Jak? Pestrou a vyváženou stravou a pravidelným pohybem. Nordic walking je sport vhodný pro každého, a to dokonce i pro ty, které bolí klouby.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1162
Jak si zregenerovat kolenní klouby
01.12.2015

Jak si zregenerovat kolenní klouby

Bolest kloubů se často objeví náhle, bez ohledu na věk. Onemocnění kloubů se vyskytuje nejčastěji v kloubech, které jsou vystaveny větší zátěži, jako jsou klouby kolenní nebo kyčelní. Kolenní kloub je nejsložitějším kloubem lidského těla a právem si zaslouží velkou péči, ať už v rámci prevence, po vzniku zranění, nebo chronických obtíží.

Přečtěte si více
Zobrazení: 5100
Klouby
16.12.2015

Klouby

Pečujte o své klouby. Dbejte na zdravý životní styl, ale i na doplnění potřebných minerálů a vitamínů pomocí speciálních doplňků stravy, kosmetických a zdravotnických prostředků od renomovaného českého výrobce.

Přečtěte si více
Zobrazení: 391