Bolest kloubů: Cviky na uvolnění kloubů

Bolest kloubů: Cviky na uvolnění kloubů

Publikováno: 30.07.2015

Zobrazení: 3771

Ulevte si od bolesti kloubů správnými cviky. Udržte se dlouhodobě v pohybu a zařaďte do svého denního režimu cviky, které najdete v našem článku.

Bolest kloubů trápí zhruba od 50 let věku mnoho lidí. Statistiky hovoří až o 80 % populace a s věkem počet stoupá. Bolest se projevuje např. při chůzi ze schodů, do schodů, při vstávání, člověk stěží udělá dřep a povyskočit si je velký problém.

Rozvoj potíží bývá velmi pozvolný, obvykle mnoho let až desítky let. Na začátku dochází ke změnám na chrupavce, která ztrácí pevnost a pružnost. Objevují se na ní drobné trhliny, dochází k jejímu ztenčování, pro které je typická častá nerovnoměrnost. Z počátku tedy nemusí člověk pociťovat žádné změny. Teprve v okamžiku, kdy již chrupavka není schopna dostatečně plnit svou funkci, dochází k nepřirozené zátěži okolních tkání (kost, kloubní pouzdro, vazy, svalstvo), což se projeví prvními obtížemi. Nejvíce postižené bývají velké nosné klouby na dolních končetinách (kolenní, kyčelní).

Příčiny bolesti kloubů:

  • Artróza (degenerace kloubní chrupavky a změna jejích mechanických vlastností)
  • Špatné držení těla, opakování pohybů poškozujících klouby
  • Nadváha, obezita
  • Nedostatek vápníku, nedostatek vitamínu C

Také sport, pokud se dělá vrcholově, může mít na klouby neblahé účinky, viz následující tabulka:

Náročnost vybraných halových sportů na klouby

Sport Stupeň náročnosti
Hokej 3
Badminton 4
Squash 5
Tenis 4
Floorbal 2
Stolní tenis 2

1-nenáročný sport, 5-vysoká zátěž

O své klouby proto musíme pečovat, abychom i ve vyšším věku měli radost z pohybu, aby nás neomezovala nepříjemná bolest a abychom například dokázali vyjít po schodech bez problémů. Existují doplňky stravy, které dokáží stav kloubní chrupavky příznivě ovlivňovat.

Důležité jsou také cviky na uvolnění kloubů. Zde jsou alespoň některé:

  • Turecký sed, chodidla proti sobě, lokty opřené o kolena, vzpřímená záda. Lokty tlačte kolena k podložce, záda musí být vzpřímená. Výdrž 15 vteřin, uvolnění 30 vteřin. Opakujte 5x.
     
  • Leh na zádech, dolní končetiny pokrčit a roznožit, horní končetiny upažit. Levé koleno tlačte dovnitř směrem k podložce, pravé zůstává v základní pozici. Opakujte střídavě na každou stranu 5x.
     
  • V lehu na zádech připažte ruce k tělu a natáhněte dolní končetiny. Propněte špičky, s nádechem vzpažte a s výdechem připažte. Poté uvolněte nohy. Opakujte 5x.

Co také může pomoci:

  • Masáž postižených kloubů speciálními mastmi
  • Jízda na kole nebo rotopedu
  • Chůze
  • Sezení a pohyb na pružném gymnastickém míči

Zkrátka pokud to jde, snažte se udržovat klouby v pohybu, ráno je protahujte, aby se odstranila ranní ztuhlost.

Klouby potřebují péči
26.09.2014

Klouby potřebují péči

O své kosti a klouby se většinou začneme zajímat, až když nás začnou bolet. Co můžeme udělat pro to, abychom se mohli až do vyššího věku pohybovat snadno a bez bolesti, jsme se zeptali prof. MUDr. Pavla Horáka, CSc., ze III. interní kliniky FN a LF UK Olomouc.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1684
Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!
30.01.2018

Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!

Základem péče o klouby je zdravá výživa a pravidelný pohyb. Nejlépe takový, při kterém se vyvarujete prudkých a rychlých pohybů nebo nadměrné zátěže. Zkuste třeba nordic walking. Dá se provozovat i v zimě.

Přečtěte si více
Zobrazení: 979
Jak si zregenerovat kolenní klouby
01.12.2015

Jak si zregenerovat kolenní klouby

Bolest kloubů se často objeví náhle, bez ohledu na věk. Onemocnění kloubů se vyskytuje nejčastěji v kloubech, které jsou vystaveny větší zátěži, jako jsou klouby kolenní nebo kyčelní. Kolenní kloub je nejsložitějším kloubem lidského těla a právem si zaslouží velkou péči, ať už v rámci prevence, po vzniku zranění, nebo chronických obtíží.

Přečtěte si více
Zobrazení: 3834