Bylo vědecky dokázáno, že Omega-3 mastné kyseliny snižují tuhost stěn tepen

Bylo vědecky dokázáno, že Omega-3 mastné kyseliny snižují tuhost stěn tepen

Publikováno: 15.07.2011

Zobrazení: 356

Přehled vědecké literatury ukazuje, že omega-3 mastné kyseliny dokáží snížit tuhost tepen.

Podle zjištění publikovaných v „British Journal of Nutrition“ analýza výsledků z deseti vědeckých studií vedla k závěru, že omega-3 mastné kyseliny jsou spojovány se zlepšením rychlosti pulsové vlny, která je měřena v souvislosti s tepennou tuhostí. Australští vědci uvádějí, že údaje z nynější studie ukazují, že suplementace omega-3 nabízí vědecky prokázaný fakt o snížení tepenné tuhosti. Snížení tuhosti stěn tepen pomocí n-3 nenasycených mastných kyselin může být tedy přičteno k dokázaným kardioprotektivním účinkům.

Výhody pro zdraví srdce v souvislosti s konzumací mastných ryb (potažmo omega-3 mastných kyselin, které jsou v nich obsaženy) byly velmi dobře zdokumentovány. První zmínky o těchto výhodách spadají do 70-tých let minulého století. K dnešnímu datu jsou navíc polynenasycené mastné kyseliny (PUFA) spojovány se zlepšením hladin tuků v krvi, snížením výskytu trombóz, mají souvislost s krevním tlakem a zlepšením cévních funkcí.

Kromě zdraví srdce jsou omega-3 mastné kyseliny (nejvíce zmiňované EPA a DHA) spojovány se širokou škálou zdravotních výhod, jako například snížení rizika určitých typů rakoviny, správný vývoj plodu během těhotenství, zdraví kloubů a také zlepšení nálady. Navzdory spoustě těchto výhod je zde stále problém se zajištěním dostatečného příjmu omega-3 z tučných ryb. Toto vedlo k tomu, že na trhu je k dostání celá řada omega-3 koncentrátů.

Článek nedávno uvedený rovněž v British Journal of Nutrition uzavírá, že denní dávka omega-3 ve výši 250 mg je potřebná k tomu, aby se snížilo riziko náhlého srdečního úmrtí nebo jiného srdečního onemocnění.

 Dávka nejméně 250 mg omega-3 mastných kyselin s dlouhým řetězcem (EPA a DHA) je spojována s 35%-ním snížením rizika náhlého srdečního onemocnění. Takže příjem 250 mg omega-3 mastných kyselin s dlouhým řetězcem za den by měl být opravdu minimálním cílem u celkové populace k dosažení ochrany kardiovaskulárního zdraví.

Zdroj: British Journal of Nutrition
“Do long-chain n-3 fatty acids reduce arterial stiffness? A meta-analysis of randomised controlled trials”
Autoři: M.P. Pase, N.A. Grima, J. Sarris

Omega 3 mastné kyseliny mohou snížit riziko onemocnění dásní
11.11.2010

Omega 3 mastné kyseliny mohou snížit riziko onemocnění dásní

Příjem omega 3 mastných kyselin je nepřímo spojen s parodontitidou (vleklý zánět tkání v okolí zubů) dle výzkumu zveřejněného v časopise Journal of the American Dietetic Association.

Přečtěte si více
Zobrazení: 197
Příjem omega-3 mastných kyselin má pro hodnoty krevního tlaku stejný význam, jako změna životního stylu
19.03.2014

Příjem omega-3 mastných kyselin má pro hodnoty krevního tlaku stejný význam, jako změna životního stylu

Z meta-analýzy, která vyhodnocovala 70 randomizovaných klinických studií, vyplývá, že příjem doplňků stravy obsahujících omega-3 mastné kyseliny (popř. konzumace potravin na omega-3 bohatých), může být v souvislosti se snižováním hodnot krevního tlaku stejně účinný jako např. omezení příjmu sodíku, alkoholu nebo zvýšení pohybové aktivity.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1012
Omega 3 mastné kyseliny a metabolický syndrom
27.08.2010

Omega 3 mastné kyseliny a metabolický syndrom

Omega 3 mastné kyseliny mohou zlepšit hladinu tuků v krvi u lidí trpících metabolickým syndromem.

Přečtěte si více
Zobrazení: 112