Úvodní stránka > VÍTE, ŽE... > Antioxidanty a cvičení mohou posílit kosti u starších žen
13.7.2009
Antioxidanty a cvičení mohou posílit kosti u starších žen

Kombinace suplementace antioxidanty a cvičení může chránit proti ztrátě kostní hmoty u postmenopauzálních žen.
Dle výsledků publikovaných v Osteoporosis International ženy, které užívaly kombinaci vitaminů C a E a k tomu cvičily neutrpěly žádnou ztrátu kostní hmoty během 6 měsíců, zatímco u žen dostávající placebo byla zaznamenána nežádoucí ztráta kostní hmoty.
Osteoporóza je charakterizována úbytkem kostní hmoty, který vede ke zvýšenému riziku zlomenin, zejména kyčlí, páteře a zápěstí. Odhaduje se, že 75 miliónů lidí trpí osteoporózou v Evropě, USA a Japonsku.
Studie se zúčastnilo 34 postmenopauzálních žen, průměrný věk 66,1 let a s průměrným body mass indexem (BMI) 25,98 kg/m2. Tyto ženy byly náhodně rozdělené do 4 skupin: užívající placebo bez cvičení; užívající antioxidanty (600 mg vitaminu E, 1 000 mg vitaminu C) bez cvičení; placebo + cvičení; antioxidanty + cvičení ; po dobu 6 měsíců.
Měření denzity kostní hmoty kyčlí a páteře odhalily, že pouze u skupiny užívající placebo bez cvičení došlo k signifikantnímu úbytku kostní hmoty bederní páteře.
Na začátku roku byla provedena studie, která odhalila, že zvýšený přísun karotenoidů, a zejména lykopenu, je spojen s ochranou proti snižování denzity kostní hmoty bederní páteře u žen a kyčlí u mužů.
Zdroj:
American Journal of Clinical Nutrition
"It is therefore possible that carotenoids explain part of the previously observed protective effects of fruit and vegetable intake on BMD."