Kde jsem?
20.5.2011

Omega 3 mastné kyseliny mohou zmírňovat symptomy deprese u starších osob

Omega 3 mastné kyseliny mohou zmírňovat symptomy deprese u starších osobNová italská studie uvádí, že denní příjem omega-3 nenasycených mastných kyselin může snižovat výskyt příznaků deprese u starších žen. Podle poznatků publikovaných v „The Journal of Nutrition, Health & Aging“, ženy, které přijímaly denní dávku doplňků stravy obsahujících 2,5 g omega-3, pociťovaly značné zmírnění příznaků deprese.

Kromě toho další výzkumníci informovali o tom, že suplementace omega-3 mastnými kyselinami, které obsahují v denní dávce 1,67 g EPA (eikosapentaenová kyselina) a 0,83 g DHA (dokosahexaenová kyselina) vede ke zlepšení „kvality života“.

„Tohoto pozorování nebylo dříve nikdy dosaženo a zdá se, že má z klinického hlediska velkou hodnotu vzhledem k důležitosti těchto aspektů pro starší populaci“, uvádějí vědci.

Vztah mezi omega-3 mastnými kyselinami a ovlivněním nálady je však velmi složitý a výsledky studií jsou často rozporné. Například v řadě norských studií je uváděno, že pravidelný a dlouhodobý příjem oleje z tresčích jater, který je bohatý na omega-3 mastné kyseliny, chrání lidi před příznaky deprese (Journal of Affective Disorders). Kromě toho společná anglo-íránská studie uvádí, že při podávání 1 g EPA denně byl počet depresí snížen o 50%. Podobného účinku bylo dosaženo podáváním antidepresiva fluoxetine, jak uvádí publikace v Australian and New Zealand Journal of Psychiatry.

Na druhou stranu britští vědci informovali, že přes tyto narůstající počty studií je celkově nedostatečně prokázaná vědecká spojitost mezi omega-3 mastnými kyselinami a depresí.

Viceprezident pro právní a vědecké záležitosti Global organization for EPA and DHA Omega-3 (GOED) uvítal nové publikace a uvedl, že tato zjištění nejsou jen statisticky významná, ale i „klinicky významná tím, že příjem omega-3 mastných kyselin s dlouhým řetězcem zlepšuje kvalitu života při současném snížení závažnosti depresí u starších žen neužívajících žádná antidepresiva“.

Italští vědci vybrali pro svou studii 46 starších žen s příznaky deprese. Těmto ženám byly po dva měsíce podávány buďto omega-3 nebo placebo. Výsledky ukazují na významné snížení průměrného skóre deprese (měřeno za použití Geriatrického měřítka deprese). Toto koresponduje se zvýšením hladin omega-3 mastných kyselin v membránách červených krvinek. Ženy navíc uváděly zlepšení jejich fyzického i psychického stavu. U této skupiny žen nebyly pozorovány žádné závažné vedlejší účinky, ani žádné nežádoucí gastrointestinální účinky, jak tomu bylo u některých z předchozích studií.

Zdroj: The Journal of Nutrition, Health & Aging (Springer)
“Long chain omega 3 polyunsaturated fatty acids supplementation in the treatment of elderly depression: Effects on depressive symptoms, on phospholipids fatty acids profile and on health-related quality of life”
Authors: M. Rondanelli, A. Giacosa, A. Opizzi, C. Pelucchi and C. La Vecchia, et al.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

17.6.
2011

Víte, že...

Byla stanovena dávka omega-3 prospěšná pro zdraví srdce

Nová studie a meta-analýza říká, že denní dávka omega-3 potřebná pro snížení rizika náhlých srdečních úmrtí a jiných srdečních příhod byla stanovena ve výši nejméně 250 mg.

16.6.
2011

Víte, že...

Proč jsou Omega 3 mastné kyseliny tak důležité?

V pořadu České televize Sama doma zasedl na chat Ing. Vladimír Voda, aby odpovídal na všechny vaše dotazy, které se týkaly Omega 3 mastných kyselin, co jsou a jak prospívají našemu zdraví.Celý článek + video rozhovor naleznete na stránkách České televize zde.

SOUVISEJÍCÍ PRODUKTY

EPA Marine

Rybí olej pro zdravé srdce a cévy

EPA rybí olej

Pro účinnou ochranu srdce a cév

Omega 3 rybí olej

S vitaminem E

Omega 3 rybí olej FORTE

Pro udržení optimální hladiny cholesterolu

Super Omega 3

Doplněk stravy pro pevné zdraví srdce a cév s vysokým obsahem EPA a DHA

DiskusePočet reakcí: 0

Buďte první, kdo vloží svůj názor do diskuse.

VSTOUPIT DO DISKUSE