Úvodní stránka > VÍTE, ŽE... > Studie prokazují účinky extraktu ze zeleného čaje na posílení paměťové aktivity
13.5.2011
Studie prokazují účinky extraktu ze zeleného čaje na posílení paměťové aktivity
Podle výsledků randomizované, dvojitě zaslepené, placebem kontrolované studie (prováděné v Korei) může denní příjem extraktu ze zeleného čaje zvýšit duševní bdělost a zlepšit paměť.
Podle poznatků publikovaných v periodiku „Journal of Medicinal Foods“ byla kombinace extraktu ze zeleného čaje s L-theaninem spojována se zlepšením krátkodobé i dlouhodobé paměti.
Převážná většina vědeckých prací, které se zabývají čajem, je zaměřena na zelený čaj, jehož výhody jsou spojovány se snížením rizika Alzhiemerovy choroby, dále se zlepšením kardiovaskulárního a orálního zdraví a podporou kontroly tělesné hmotnosti.
Zelený čaj obsahuje 30 – 40% vodou extrahovatelných polyfenolů, zatímco černý čaj (což je zelený čaj, který byl oxidován fermentací) obsahuje těchto polyfenolů pouze 3 – 10%. V čerstvých čajových lístcích se nacházejí čtyři základní polyfenoly – epigalokatechin galát (EGCG), epigalokatechin, epikatechin galát a epikatechin.
L-theanin – aminokyselina nacházející se v čajových lístcích – může napomoci ke snížení stresu, podporuje relaxaci a zlepšuje kvalitu spánku. L-theanin je přítomen v čajových lístcích ve velmi nízkých koncentracích (méně než 2%), což znamená, že efektivní dávka (100 – 200 mg/den) nemůže být zajištěna pouze pitím čaje.
Detaily studie:
Do studie bylo přizváno 91 účastníků s mírnou kognitivní poruchou (což je rizikový faktor pro vznik Alzheimerovy choroby), kterým bylo podáváno buď 1680 mg L-theaninu nebo placebo po dobu 16 týdnů.
Na základě výsledků testů byla posuzována paměť a pozornost. Výsledky ukazují, že dobrovolníkům, kteří užívali L-theanin, se zlepšila paměť. Okrajově bylo pozorováno i zlepšení dlouhodobé paměti. Výrazné zlepšení pak bylo sledováno u zapamatování si čteného slova.
U 24 dobrovolníku byl natočen záznam EEG (elektroencefalograf). Výsledky ukazují na zlepšení určitých indikátorů duševní bdělosti ve specifických částech mozku.
Výhody konzumace čaje (a L-theaninu v něm obsaženém) pro mentální funkce byly objektem zájmu a zkoumání mnoha společností. Například vědečtí pracovníci firmy Unilever publikovali v roce 2010 výsledky randomizované studie v časopise „Appetite“, že čaj (a L-theanin) mohou zvýšit pozornost, ačkoli ve studii nebyly prokázány žádné pozitivní účinky na bdělost (Vol. 54, Duben 2010, pp. 406-409).
„Došli jsme k závěru, že vysoká dávka L-theaninu kombinovaná s kofeinem, v dávce odpovídající jednoho šálku čaje, může napomoci zlepšit pozornost.“, napsala Suzzanne Einother z Unilever R&D Vlaardingen.
Zdroj: Journal of Medicinal Food
“A Combination of Green Tea Extract and l-Theanine Improves Memory and Attention in Subjects with Mild Cognitive Impairment: A Double-Blind Placebo-Controlled Study”
Authors: S-K. Park, I-C. Jung, W.K. Lee, Y.S. Lee, H.K. Park, H.J. Go, et al.